Annonceindlæg fra Workday

Fredrik Nylander, direktør for Nordeuropa og nye markeder hos Workday. Photocred: Workday.

AI skal supplere HR-funktionen - ikke erstatte den

Hvordan vil ny teknologi påvirke HR?

HR har gennemgået store forandringer i de senere år på grund flertallet nye IT-løsninger. Men hvordan kommer brugen af disse teknologier til at se ud, og hvad sker der herfra?

Det skyldes i høj grad fremkomsten af en helt ny generation af IT-løsninger, som har og fortsat vil have en enorm indflydelse på HR-afdelingens forskellige funktioner. Men hvordan kommer brugen af disse teknologier til at se ud i HR, og hvad sker der herfra?

Fredrik Nylander, direktør for Nordeuropa og nye markeder hos Workday, en leverandør af cloud-løsninger til økonomi og HR, har set denne udvikling på tæt hold.

 

Hvordan vil du sige, at AI og andre nye teknologier påvirker HR-afdelingen?

Siden 90'erne, hvor ERP var ekstremt stort med hensyn til planlægning af ressourcer, har vi set en enorm udvikling på området. I dag, hvor den største værdi for virksomheder er deres arbejdsstyrke, er det ekstremt vigtigt at være lydhør over deres medarbejdere og deres behov for derigennem at få en bedre forståelse for bevæggrundene bag forskellige typer adfærd og handlinger. Mange af de nye teknologier, såsom AI, giver HR mulighed for at interagere med og forstå medarbejderne på en helt anden måde end tidligere og også opfange signaler for at kunne handle proaktivt. Det hjælper også HR-funktionen med at tilpasse sig nye arbejdsmodeller såsom hybridarbejde og kan også bidrage til at øge både inklusion og mangfoldighed i virksomheden.

 

Hvor vigtig er AI, og hvordan skal teknologien anvendes?

AI er revolutionerende på mange måder og kan blive den mest disruptive teknologi i vores levetid. Det er især en teknologi, der kan hjælpe med at strømline og automatisere gentagne opgaver og dermed frigøre ressourcer. Det resulterer også ofte i en mindre fejlmargin og gør det muligt for ledere i virksomhedens forskellige afdelinger at træffe hurtigere beslutninger om både medarbejdere og virksomheden som helhed. Jeg vil dog gerne understrege vigtigheden af ikke at se AI som en selvstændig teknologi men som noget, der skal supplere og forbedre menneskelige færdigheder. AI skal styrke dine medarbejdere - ikke erstatte dem. Nøglen til en vellykket brug af AI er således baseret på partnerskab, hvor AI-applikationer leverer understøttende information og anbefalinger, mens mennesker fortsat har kontrol over beslutningerne.

 

Hvad tror du, er de vigtigste grunde til, at virksomheder og HR-afdelinger tøver med AI og andre nye teknologier?  

Det er en vis frygt for teknologi - at den vil tage over i stedet for at samarbejde. Ifølge en nylig Workday-undersøgelse sagde kun 29 procent af de ledere, der deltog, at de mente, at AI blev brugt etisk korrekt i virksomheden, hvilket indikerer, at der stadig er meget at arbejde med inden for dette område. Ansvarlig brug af AI er en topprioritet for os hos Workday, og den etiske diskussion er noget, vi brænder for.  Hos Workday har vi arbejdet med AI i næsten et årti, og det er en integreret del af vores platform. I alt har vi over 65 millioner svar fra medarbejdere over hele verden i vores system, og vi gennemfører over 629 milliarder transaktioner om året. Det sikrer, at vi har robuste, pålidelige og - vigtigst af alt - menneskecentrerede data. Det er vigtigt af mange grunde, ikke mindst fordi der er en risiko ved at tage udgangspunkt i data, der ikke er kvalitetssikrede, da AI ikke ved, om de data, det baseres på, er korrekte eller ej. Det er derfor ekstremt vigtigt at sikre, at de data, AI er baseret på, er pålidelige, og selvfølgelig også at arbejde i overensstemmelse med gældende lovgivning.

 

 

Om Workday

  • Workday er en førende leverandør af cloud-applikationer til økonomi og HR og hjælper kunder med at tilpasse sig og trives i en foranderlig verden.
  • Workdays applikationer til økonomistyring, HR, planlægning, udgiftsstyring og analyse er drevet af AI og ML og anvendes af tusindvis af organisationer over hele verden til at styre fremtidens arbejde og arbejdsmiljø.
  • Workday bruges af over 10.000 organisationer over hele verden på tværs af flere brancher og sektorer - fra mellemstore virksomheder til over 50% af Fortune 500. I Sverige bruger en tredjedel af de største børsnoterede virksomheder i øjeblikket Workday-løsninger.
  • For mere information, se workday.dk